fredag, mai 28, 2010

Kopiert fra ammehjelpens blogg :)

Hvordan svare med snert på kommentarer om ammingen:

"Ammer du fortsatt?"

- Selvfølgelig ikke! Min mor ammet meg for leeenge siden. Babyen min, derimot, ammes fortsatt.

- Selvfølgelig! Er det ikke fantastisk?!

- Akkurat nå? Nei, nå leker han bare.

- Ja, legen vår er så begeistret! Det er så mange som gir opp ammingen på grunn av ubetenksomme kommentarer fra familie og venner.

- Alle spør om det. Det må være fordi han er så utrolig sunn og frisk!

- Ja, han fortjener bare det beste!

- Selvfølgelig! Jeg er glad du spør, fordi det viser at du unner ham kun det beste :-)

- Nå er det babyens tur. Du får vente til etterpå!

"Når planlegger du å avvenne?"

- Det gjør jeg ikke. Det er babyen som skal få avvenne seg fra meg.

- ...pause... Å, snakket du til meg? Jeg trodde du snakket til babyen. Han kan ikke svare deg ennå, skjønner du.

- Kanskje når hun flytter ut, men hun kan alltids komme hjem for en tår, vettu!

- Han har ikke fortalt det til meg ennå.

- Jeg har ikke spurt ham ennå.

- Ikke med det første håper jeg. Vi setter pris på tiden sammen :-)

- Hæ?! Og få PMS´en tilbake? Er du sprø?!

- Jeg vet ikke. Han ser ut til å like det, og jeg setter pris på de ekstra 500 kaloriene jeg forbrenner.

"Når vil du gi ham kumelk?"

- Når enn han måtte bli kalv...

- Med det samme morsmelk slutter å være det aller beste for barnet!

"Amming er ekkelt!"

- Det er bleieskift også, og enda gjør folk det hele tiden.

- Hallooo! Har du ikke fått med deg at mennesker er pattedyr?!

- Å se folk spise usunn hurtigmat er ekkelt, og folk gjør det i full offentlighet hele tiden!

"Hvorfor ammer du når du kan gi tillegg?"

- Næææ, si det? Det må ha noe med frihet å gjøre, at maten alltid har rett temperatur, at morsmelken inneholder alt barnet trenger og at det er det beste jeg kan ernære mitt barn med.

"Du burde amme henne på toalettet!"

- Spiser du på toalettet?

- Hvis ammingen min plager deg, er jeg mer enn villig til å be kelneren bringe maten din til toalettet ;-)

"Hvor lenge har du tenkt å gjøre det der? Er det ikke på tide at han begynner å få fast føde?"

- Jeg har tenkt å amme så lenge som anbefalt, altså fullamming de første seks månedene og deretter frem til barnet er minst et år. Faktisk anbefaler Verdens helseorganisasjon amming i minst to år, og gjerne lengre om mor og barn ønsker det.

"Vil du ikke at barnets far skal få sjansen til å knytte seg til barnet?"

- Han vil knytte seg til barnet på akkurat samme måte som fedre har gjort i tusener av år før tillegg ble oppfunnet!

"Det ødelegger for sexlivet!"

- Snakker du av erfaring?

"Hvor lenge har du tenk å amme?"

- Nåh, en ti minutter til eller så...

"Er han ikke litt for gammel til det der?"

- Er ikke du litt for gammel til å gå bort til fremmede og stille frekke spørsmål?

"Han TRENGER ikke ammes i den alderen!"

- Han TRENGER ikke bamsen sin heller. Likevel gir vi den til ham.

- Ha,ha!! Hvor har du hørt dét?!

- Hysj! Han KAN høre deg, vettu!

- Og du TRENGER ikke spise den smultringen. Likevel gjør du det...

Diverse:

- Hvis du blir støtt av at jeg gjør dette, da står du for nært!

- Stirrer du alltid på kvinnebryst?

Fritt oversatt fra "If Breastfeeding offends you, put a blanket over YOUR head!"

Breastfeeding

3 Comments:

Anonymous Tante Trine said...

hahaha, GENIALT!! veldig mange bra kommentarer her!! :))

03 juni, 2010 06:36  
Blogger Brit Og Stian said...

Ja, sant! :)
Der e så mange fremmde så ska bry seg å blanda seg oppi, som om d va någe unaturlig å ekkelt..

03 juni, 2010 18:59  
Anonymous Anonym said...

He,he! ;-))
Mange fine kommentarer her!
Kan tro folk på Kreta blei øvegjidde øve at eg amma Astrid fortsatt!
Litt sånn "Really???" He,he! ;-)
Har du fått mange stygge kommentarer på ammingen?
Eg får som regel bare positive bemerkninger, men ittekvert tror eg mange forvente at eg ska slutta.
Hu e jo tross alt et heilt år nå..;-)
Ja,ja, det gir oss begge ein rolige start og avslutning på dagen, så då ser eg ikkje någe stress me det! =)
Blir nok någen mnd til tenke eg!

Hilsen Anne-Maren!

22 juni, 2010 12:57  

Legg inn en kommentar

<< Home